LES 1: Verkenning
Welkom in deze les leer ik jullie de basis principes van Scratch kennen
In deze les gaan jullie leren...
- ... een sprite van kleur laten veranderen.
- ... hoe je een sprite zijn positie kan veranderen.
- ... hoe we eenvoudige effecten toevoegen en veranderen aan een sprite.
- ...hoe je sprites en achtergronden kan invoegen.
- ...hoe je een geluid invoegt.
OPDRACHT 1:
Theorie
Hieronder kan je de theorie nog eens raadplegen nadat je de demonstratie bekeken hebt.
Je hebt al gezien hoe je een project kan starten (door op 'maak' te klikken linksboven)
Hieronder nog eens een overzicht.

- Is het speelveld waarop de uitvoering van je code zichtbaar is.
- Is het selectie-veld waarop je de verschillende sprites(objecten) kunt kiezen en de achtergrond om de code te zien.
- Hier verschijnen de blokken met code die je aan je sprite toewijst.
- Hier kan je alle blokken met verschillende code terugvinden. Deze zijn onderverdeeld in verschillende groepen. Ook kan je hier de verschillende uiterlijken en geluiden per sprite terugvinden.
Als je in Scratch iets wilt uitvoeren moet je hiervoor de juiste blokken gaan gebruiken. Deze kan je voor iedere sprite links in het menu terugvinden: (zie hier foto rechts)
- Je kan hier een keuze maken tussen de "Code" ; "Uiterlijken" ; "Geluiden". Sommige sprites hebben meerdere uiterlijken en dan kan je hier wisselen, bij geluiden kan je zelf een geluid toevoegen of aanpassen.
- De programmacode is onderverdeeld in verschillende groepen naarmate hun functie.
- Beweging = code rond de beweging
- Uiterlijken = code rond de verschillende uiterlijken.
- Geluid = commando's rond het starten en stoppen van geluiden
- Gebeurtenissen = code rond gebeurtenissen, bvb wanneer het spel begint, wanneer je een signaal ontvangt.
- Besturen = functies zoals Als-structuren en herhalingen.
- Waarnemen = sensorische waarneming, zoals neem ik een andere sprite waar? Raak ik de rand?
- Functies = Operatoren zoals NIET, EN, OF functies. Vergelijkingen zoals is gelijk aan; groter dan, ...
- Variabelen = hier vind je variabelen terug voor de opslag in het geheugen.
- Mijn blokken = hier kan je zelf blokken maken die binnen de sprite bruikbaar zijn.
3. Hier vind je de verschillende blokken met code terug.

Theorie code
Je kan hieronder de verschillende onderwerpen van code bekijken die aan bod gekomen zijn in deze les.
- Bewegingen
- Uiterlijken
- Geluiden


